Viime kuussa ihailtiin kissataidetta Kissakahvila Helkatissa, ja kappas - nyt Joni Aikion kissataidetta on nähtävillä myös Purnauskiksessa 18.2. saakka. Olemme ihastelleet Jonin upeita maalauksia ja näyttelyn kunniaksi halusimme haastatella itse taitelijaa.
Last month we were admiring Joni Aikio's cat art in Cat Café Helkatti, Helsinki and suprise, suprise -Now the exhibition is on display at Purnauskis until the 18th of March! We admire Joni's art a lot and wanted to make an interview with him.
Joni: "Opiskelen jatkuvasti maalauksen tekniikkaa internetistä, kirjoista ja videoista. Käytän paljon aikaa myös testaillakseni eri tekniikoita ja materiaaleja, jotta löytäisin parhaan lopputuloksen takaavat materiaalit ja tekniikat. Katson myös jatkuvasti ihailemieni taiteilijoiden teoksia, pyrkien analysoimaan mikä tekee niistä niin tehokkaita ja upeita.
Olen vasta vuonna 2015 aloittanut säännöllisen maalauksen, mutta kuitenkin jo hyvin pienestä pitäen olen ahkerasti piirtänyt ja katsonut paljon taidetta. Vietin pienenä useita päiviä, iltoja ja öitä piirrellen mielikuvitusmaailmoja, otuksia ja eläimiä hyvien ystävieni kanssa. Lukemattomia iltoja olen myös viettänyt vain ihaillen taidetta.
Taiteilu oli aina minulle leikkiä. Siksi kestikin niin kauan tajuta, että voisin tehdä tätä elääkseni. En minä tiennyt että työskentely voisi olla superhauskaa. Maalaustekniikkani alkaa pikkuhiljaa saavuttamaan vuosien mittaan kehittyneen ”taiteellisen silmän” ja visioiden tasoa."
How did you learn to paint?
Joni: "I constantly study the techniques of painting from the internet, from books and videos. I spend a lot of time testing different techniques and materials to find the best. I also follow other painters and analyse their paintings: what makes them gorgeous and wonderful.
I started painting regularly at 2015, but I have drawn since I was very little. As a kid, I used to spend days, evenings and sometimes nights with my best friends drawing imaginary creatures and animals. I've spent numerous evenings just admiring art.
Making art is always a play for me and that's why it took so long to realize that I can also do it for living. I didn't know any job could be so much fun! My painting technique starts little by little be in the same level with my visions and artistic eye that I have trained a lot longer."
Mistä saat ideat kissatöihisi ja ketä kissoja maalaat?
Joni: "Katson jatkuvasti upeita maalauksia ja valokuvia netissä sekä gallerioissa. Niistä otan paljon vaikutteita omiin teoksiini. Katselen myös läjäpäin kissakuvia ja kissavideoita. Osa maalauksieni kissoista on tuttavieni omistamia, mutta suurin osa on sellaisista kuvista, jotka valokuvaajat ovat antaneet vapaaseen käyttöön tai erityisesti taidemaalareiden käyttöön.
En kuitenkaan ikinä aloita maalaamaan ellen
pysty antamaan kuvalle jotain lisäarvoa maalauksen keinoin. Pyrin aina
korostamaan jotain mallikuvassa tai lisäämään siihen jotain omaani. En
ikinä vain kopioi mallikuvaa. Haluan että teokseni ovat uniikkeja.
Monesti yhdistelen elementtejä useista eri kuvista ja lisään aimo
annoksen omaa mielikuvitustani mukaan.
Tarkoituksenani on
lähitulevaisuudessa alkaa tekemään yhteistyötä huippuvalokuvaajien
kanssa ja alkaa itse myös ottamaan kuvia. Kissakuvia on maailma täynnä,
mutta hyviä mallikuvia ei ole helppo löytää. Maalaan
myös muotokuvia tilauksesta, jolloin asiakkaan kanssa pohditaan sopiva
mallikuva. Parhaat kuvat ovat kirkkaassa luonnonvalossa hyvällä
kameralla otettuja.
Where do you get the ideas for your paintings and who are the cats you are painting?
In the future I hope I'll be working with professional photographers and taking photos myself as well. There are many cat photos but finding the right ones for painting is not easy. I also paint portraits by order. The best photos are taken in the natural light with a good camera."
Näin Joni kertoo maalaustaktiikastaan:
"Maalaaminen lähtee aina mallikuvan tarkasta analysoinnista ja pohdiskelusta. Mitä haluan kuvasta ottaa maalaukseen mukaan ja mitä haluan korostaa. Minkälaisen energian ja tunnelman haluan maalaukseen. Haluan että maalaukseni on hyvin suunniteltuja ja noudattaa silmää miellyttävää designiä. Tässä auttaa intuitio sekä tuhansia ja tuhansia teoksia nähnyt taiteellinen silmä.
Maalaan yleensä useammissa kerroksissa, käyttäen vajaata 10 eri pensseliä ja yli 10 eri väriä, joita sekoittelen paletillani aina tarpeen mukaan. Mielestäni on tärkeää että työkaluja on monipuolisesti, jotta saan haluamani vaikutelmat kankaalle. Yleensä taustalla soi rauhallinen musiikki. Pidän ateljeeni ja väripalettini harmonisena ja käsieni ulottuvilla on yleensä teetä ja pientä naposteltavaa. Luon tilan josta en halua lähteä minnekään ja jossa voin uppoutua tekemiseeni ilman häiriöitä. Minun täytyy olla kuin saalistaan vaaniva kissa maalatessani - herkeämättömän keskittynyt.
Haluan maalit kerralla oikeaan paikkaan, joten maalaan tosissani eräänlaisessa keskittyneessä flow - tilassa. Vaatisi palohälyttimen soimisen, jotta herpaantuisin. Astelen säännöllisesti kauemmas maalaustelineeltä, jotta näen miltä teos näyttäisi katseluetäisyydeltä. Se on kuitenkin tärkeintä. Jos maalaus ei ole hieno kaukaa, niin mikään määrä upeita ja tarkasti maalattuja karvoja ei sitä pelasta.
Kun teos on valmis, niin laitan sen seinälle näkyviin pariksi päiväksi, ja jos en tässä ajassa keksi siihen mitään lisättävää niin signeeraan sen ja se on sitten oikeasti valmis ja laitan päälle vernissan, joka antaa kivan kiillon ja tuo väreihin syvyyttä. Kaikkiin tilaustöihin valmistan taulupohjani itse oksattomasta männystä ja laadukkaasta pellavakankaasta. Käytän myös laadukkaimpia öljyvärejä mitä olen löytänyt. Yhteen väliin käytin enemmän rahaa taidevälineisiin, mitä ruokaan. Haluan pystyä olemaan ylpeä siitä mitä teen."
This is how Joni describes his painting tactics.
"Painting always starts with analyzing the original photo. I consider what do I want there to be in the painting and which details I want to highlight. What kind of energy and atmosphere I want there to be. I want my paintings to be well-planned and visually beautiful. I can achieve my goal with my intuition and artistic eye that has seen thousands and thousands of paintings.
I usually paint many layers with using a little less than ten brushes and over ten different colours that I mix in palette. I think it is important to have enough tools to create the impression i want on the canvas. I keep my palette and studio harmonic and clean and like to listen calming music when painting. I also keep some tea and snacks near by. That's how I create a space I don't want to leave and where I can dive into my painting without disturbance.
When I paint I need to be like a cat preying - constantly concentrated. I want to get it right at once, so I'm painting in some kind of flow state of mind. Then you would need a fire alarm to disturb me. I keep taking distance to my painting to see how it looks from the perspective the audience is looking at it. In the end that's most important. If the painting is not beautiful from far, no amount of little details is gonna save it.
When the painting is ready, I hang it on the wall for couple of days. If I don't want to add anything by that time, I sign it and then it is ready: I add varnish which makes the painting shine and deepens the colours. When somebody orders a painting from me, I always make the base myself from pine and quality flax. I also use very high quality oil paints even though it at some point meant that I use more money to my painting than in food. I wan't to be able to be really proud from what I'm doing."
Täältä löydät lisätietoa Jonin maalausprosessista/More of the painting process (in finnish):
http://joniaikio.com/muotokuvan-maalaaminen/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti